Grekisk pyttipanna

Huga, nu har jag bara en dag kvar att fatta mitt nya jobb. Det kröp rejält i kroppen på A idag när jag gick igenom listorna med lam snigelfart. Men det är väl så i början, när jag gjort dom några veckor så kommer det nog gå med speedy Gonzalesfart, hoppas jag…….

Jo förresten, jag har en dag kvar i juni då jag ska lära mej att göra löneunderlag helt och hållet. Ja det är ingen idé att känna ångest eller panik, det blir som det blir och jag lär mej förhoppningsvis så småningom.

Här kommer receptet på Grekisk Pyttipanna som jag lovade.

4 pers

Marinad till fläskfilén

1-1 1/2 dl olivolja, 2 msk soja, 3-4 pressade vitlöksklyftor, 1-1 1/2 tsk sambal olek.

Ca 1 kg fläskfilé, 1,8 kg potatisklyftor, 1 röd och 1 gul paprika i strimlor, 1 gul och 1 rödlök i klyftor, skivade tomater, ett block fetaost.

Skiva  fläskfilén och lägg i marinad över natten.

Sätt in potatisklyftorna i 220 gr i 10-15 minuter. Tag sen ut pannan och strö över fläskfilén och marinaden, paprika och  lök och tomater och fetaost. Vill man inte ha fetaosten så länge i ugnen kan man lägga på dom lite senare.

Låt plåten stå i ugnen i ca 35-40 minuter till.

Servera med kall sås  och en vanlig sallad.

Jag gjorde den här satsen x 3 förra gången delat på 2 långpannor och hade nog potatisen inne första gången lite för kort tid för det tog typ hundra år innan potatisen blev tillräckligt mjuk sen. Blev nog lite för mycket ingredienser på en och samma plåt också. Men man lär sig av sina misstag. Många tyckte det var väldigt gott alla fall. Tror dock att jag ska ha lite mindre vitlök i marinaden nästa gång. Blir lite dålig i kistan av för mycket vitlök har jag märkt. Eftersom en av tjejerna inte äter kött så gjorde jag en liten form  med kyckling till henne istället för fläskfilé. Det blev inte alls dumt så nästa gång tror jag att jag ska ta kycklingfilé istället för fläskfilé.



Lämna en kommentar