Var har våldet minskat?

Men jag blir så trött på detta snack om att ”Sverige har aldrig varit säkrare än nu!!” Ja säger Magnus Betnér det så måste det väl vara sant??

Enligt BRÅ så har det dödliga våldet minskat. Ja det är möjligt. Men är det bara när folk DÖR av en knivattack eller när ett gäng hoppar på någons huvud som det räknas. Jag är ganska säker på att dom människor som dessa notiser handlar om och som man säkert läser om flera gånger i veckan i fler tidningar än våran lokaltidning. Jag är ganska övertygad om att dom människorna förutom svåra fysiska skador mår jävligt dåligt en lång tid efter dom blivit misshandlade, våldtagna eller knivskurna. Dom skiter nog rätt bra i statistiken.

Det är inte längre bara små notiser om misshandel man kan läsa om utan det skjuts rätt in i restauranger, mot bussar och gud vet vad. Är det så himla konstigt om man anser att våldet har ökat?? Det går inte bara att skylla på att man får reda på mer nu genom sociala medier. Visst det har funnits galningar dom senaste 20 åren. Flink, Lasermannen m fl. Dom dök väl upp med typ 10 års mellanrum. Men det rättfärdigar väl inte att det sker tokdåd efter tokdåd en och samma sommar.

Att lyssna på en sån som Betnér som sitter och förringar händelser som t ex på Ikea gör mig spyfärdig. Ja han säger att det är astragiskt men han idiotförklarar ju alla som har tröttnat på allt våld som varit senaste åren.

Vad alla våldsbrott beror på det låter jag vara osagt för det är säkert många olika orsaker, men brist på fungerande psykvård skulle jag gissa är en orsak till diverse dåd. Man kan inte lägga skulden på brottsoffren. Du skulle inte varit klädd så, du skulle inte sagt emot gänget du gick förbi, du skulle inte gått ensam. Och att höra honom sitta och säga att han är SÅ trött på alla som säger: Vad är det som händer?? Det är väl helt relevant att undra. Det är INTE ok att bli mördad av någon när man går och handlar på Ikea. Det är inte ok att bli mördad av någon när man är ute och joggar. Det är ALDRIG ok att bli mördad!! Jag ser inget konstigt i att folk undrar vad det är som händer. Och det är mer än dags att politikerna slutar blunda för den här nu.

Kommentarer till: "Var har våldet minskat?" (2)

  1. Så bra skrivet Helén. Undrar också hur den där Betnér tänker.
    Kram på dej!

Lämna en kommentar